Spørsmål:
Hei
Vi er fem 10. klassinger som har et prosjekt om hva de forskjellige religionene mener om abort. Vi håper at dere kan forklarer hva Islam sier om det.
På forhånd takk!
Svar:
Takk for spørsmål.
Svaret vil nok variere, litt avhengig av hvem dere spør. De med en strengere fortolkning, vil kanskje svare slik: Alt liv er hellig, med rett til å eksistere. Det gjelder i høyeste grad alt menneskelig liv. Det påbegynte livet, etter befruktningen, har rett til å eksistere, med mindre det truer morens liv. Da må man veie for og mot, og velge mellom to onder. Oftest vil vurderingen gå i favør av det velutviklete, erfarne og ansvarshavende livet, nemlig morens. Og abort kan være tillatt.
Et spørsmål blir når livet begynner. Er det når sædcellen og eggcellen smelter sammen? (I så fall blir spiral som befruktningshindrende middel forbudt, siden spirallen antas virke ved å hindre at det befruktete egget fester seg til livmoren, og slik får vokse og utvikle seg.) Eller er det når egget fester seg til livmoren? Kanskje blir det først et virkelig (menneskelig) liv når “sjelen” tilkommer fosteret, noe som tradisjonelt anses skje rundt 120 daget etter befruktningen? Forskjellige islamske lovskoler kan strides om dette.
Jeg velger en mer åpen tolkning, og siterer fra et islamsk leksikon:
“Abort. Dette er akseptabelt i Islam, ifølge de fleste teologer, så lenge fosteret ikke er ferdig formet, noe som anses inntreffe 120 dager etter befruktningen. Den oppfatningen samsvarer med tradisjonelle meninger, uttrykt så tidlig som av Aristoteles, at sjelen knytter seg til fosteret fra det ukjente rundt denne tiden, og at bare med sjelen “festet” er fosteret blitt en menneskelig skapning. Aborter som utføres før terminen på 120 dager er derfor akseptable. Noen forlenger også denne terminen. I hvert fall er det slik at ingen innsigelser blir reist til abort etter dette tidspunktet hvis hensikten er å verne morens helse og sikkernet.” (The Concise Encyclopædia of Islam, London 1989.)